Förberedelse

Inför fettisdagen och en deg står nu på jäsning. Här ska bli NötCreme- & chokladsemlor.

Receptet: ca 10 normalstora/ 20 minisemlor.

25 g jäst
2 1/2 dl mjölk
75 g smör
3/4 dl strösocker
2 krm salt
1 krm hjorthornssalt
7-8 dl vetemjöl

Fyllning 1 - ca 2 dl nötcreme eller nutella, 3 dl vispgrädde.
Fyllning 2 - 100 g mandelmassa, 2-3 dl vispgrädde, 25 g mörk choklad, smält.

Garnering - Ägg och florsocker

1 - Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken, låt bli fingervarmt. Lös upp jästen med vätskan.
2 - Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop till en smidig deg.
3 - Låt degen jäsa under bakduk i 45 min.
4 - Knåda igenom degen på ett mjölat bord. Dela i önskad storlek och forma varje bit till en slät bulle. Lät dem jäsa ytterligare 30 min under bakduk, på bakplåt med bakplåtspapper.
Sätt ugnen på 225 grader.
5 - Pensla bullarna med ägg. Grädda bullarna mitt i ugnen. De normalstora i 12-15 min och de små i 8-10 min. Låt kallna under bakduk på galler.
6 - Fyllning, skär av ett lock på varje bulle och gröper ur lite. Fyll med nötcreme eller mandelmassa. Spritsa på grädden och toppa med florsocker på locket.



Kommentarer

Populära inlägg