Läst på

Då har jag läst på om tomatplantor och ingen omskolning behövs än, då jag redan satt om dem i större kruka. Nu ska jag vänta på att krukan blir full med rötter och värmen ute.
När jag sedan sätter om dem i krukan dem ska ha resten av sommaren (10L eller mer), ska jag knippsa bort lite av bladen och sänka ner plantorna lite ytterligare i krukan, för att rotsystemet ska bli starkare och därmed även plantan. Valde mellan halm och gräsklipp att lägga på jorden i krukan, det blev halm, dels för att jag har det hemma men även för att gräsklippet luktar så. Dock ska jag gödsla med nässelvatten, vilket inte kommer lukta nå mindre...Halmen fungerar som fuktspärr och håller då jorden mer jämnblöt.
"Tjuvarna" ska jag också hålla koll på.


Bilden på "tjuven" är lånad från Klostra handelsträdgårds hemsida.

Nu med lite mer kött på benen borde jag få någon tomat i sommar. Förra året fick jag plantor och dem fick inge näring, halm eller dyligt och de gav mig ändå tio-talet frukt.

Idag ska jag vända jord i planteringslådorna och ta bort ogräset.

Kommentarer

Populära inlägg