Grabbens 5-årstårta

Grabben sa som tidigare nämnt att han ville ha en chokladtårta med jordgubbar och att den skulle se ut som Olof i Frost och det fick han..typ..Han verkligen älskade tårtan som vi döpte till "Snöbollskastningen". Chokladen i tårtan tyckte han inte om och den blev dissad totalt. Ja si man vet aldrig med dessa små bestämda människor. Tidigare har han ätit muffins som han älskade med exakt samma smak. Presenterna han fick var han supernöjd med och lite av tårtdissen kan också ha att göra med att han faktiskt inte riktigt hade tid att fika.


Det är första gången vi har kalas i det nya köket och ballongsnöret gjorde sig fint över matgruppen. När jag ser på bilden såhär i datorn blir jag sugen på att sy en sådan där vimpel med bokstäver. G R A T T I S och så kan jag hänga ballonger emellan bokstäverna.


Det är många saker som behövs när en tårta ska skapas och vid varje tårta blir det oftast en ny pryl. Denna gång blev det en liten kavel med snöflingemönster, istappsform i silikon och bokstavs-och sifferstansar. Det mesta köper jag på Kakburken.se. Även tårtfigurerna har jag för mig att jag köpte där.


Snöflingekaveln var bra. Jag fick dock vara försiktig med att inte kavla marsipanen för tunt för då fastnade den. Höjden på mönstret var precis så att det räckte för att täcka tårtan runt om.



Istappsformen var lite klurig. Den lämpar sig nog bäst till sockerpasta, men då jag tycker att det är för sött jobbar jag gärna med marsipan. Jag lyckades då jag lät lite av baksidan vara kvar så jag kunde få ut den ur formen lättare. Sedan fick jag skära bort överbliven marsipan med en kniv.



Kanten mot marsipanlocket försökte jag massera ihop med tapparna så att det skulle se lite finare ut. Skarvarna som blev på den blå marsipanen dolde jag genom att jag gjorde några längre istappar som sträckte sig hela vägen ner till tårtplattan. Tårtplattan är också köpt på kakburken.se.



Isen på tårtan gjorde jag med hjälp av bubbelsocker som du gör såhär:

Du behöver:
1 dl glukossirap ( jag använde flytande glykos, vet inte om det är samma )
2,5 dl socker
1/2 dl vatten
Karamellfärg efter behov

Klä två plåtar i bakplåtspapper. Blanda glykos, socker och vatten. Låt koka till 140grader. Ha i ev. färg och rör om. Häll upp på bakplåtarna och forma med en sked. Det stelnar fort så man får jobba snabbt.

När sockret kallnat är det bara att bryta i önskade bitar.


Olof är redo att kasta en stor snöboll och se Sven verkar ha fått en som fastnat i hornet.


Han ser lite missnöjd ut.


Jag köper oftast tårtdekorationer för att jag tycker att helheten blir så mycket bättre än om jag skulle försöka göra en själv. Nog för att jag är sugen att testa. Den här gången lärde jag mig tekniken med bubbelsockret istället.


Stansarna var väldigt smidiga att använda. De funkade precis som pepparkaksformar. Jag fick dock peta lite med en kniv för att få dem att lossna från stansen.


Med en vass kniv gick det finfint att skära i den kompakta tårtan. Jordgubbarna hade dock gärna fått synas mer.


Visst blev det bra för att vara första försöket?! Jag är då nöjd med min is.



Idag fick Olof och Sven sig ett bad så grabben kan leka med dem efter förskolan. Det roliga med tårtdekoration i plast är att barnen kan spara dem och att de håller att leka med.


Kommentarer

Populära inlägg