Blåbärsmuffins

Jag har så smått börjat med bakningen inför R' kalas.

Ikväll blev det Blåbärsmuffins som är fri från ägg,gluten och laktos.

Det är första gången jag bakar med dessa produkter och jag tycker att det gick ganska bra ändå. De hade en tendens att vilja jäsa över i ugnen. Hälften blev superfina och andra halvan blev med hatten på sned.


Ingredienser:

4 1/2 dl ljus glutenfri mjölmix Semper
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
50 g smör laktosfri
2 1/2 dl mjölk laktosfri
1 dl blåbär frysta 

Sätt ugnen på 200grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Smält smöret. Rör ner smöret och mjölken i blandningen. Rör väl. Vänd sist i bären. Fördela smeten i muffinsformarna.
Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter.

Eftersom jag använde frysta blåbär hade jag dem inne i ugnen i 15 minuter, för att undvika att dem inte skulle bli för blöt.

Kommentarer

Populära inlägg