Solsken och städyra

Det är kanske lite konstigt hur jag fungerar men när det är finväder ute har jag lust att vara inne och städa som allra mest. Egentligen borde jag passa på att göra sådant när vädret är som sämst men då försvinner all min energi och inspiration och jag vill helst bara krypa ner i soffan och invänta bättre tider. Igår var en sådan dag. Solen sken och det var lagom kallt. En kortare promenad med lillgumman och Tassa blev det, men resten av dagen blev en totalstädning av huset. Även kaninerna ute i kaningården fick sig ny och fräsch halm.


Från mataffären fick jag med mig lite vårkänsla i form av härliga tulpaner.


Jag städade inte hela dagen. När Kidsen och Gubben for till stan och hälsade på Farfarn varvade jag ner med lite "målning". Vad passar väl inte bättre än en Alla Hjärtans dag-mugg nu när det snart är 14:e februari. Att måla på porslin är lite klurigt. Jag använder pennor då det känns lättare att kontrollera än en pensel. Vad lätt det hade varit om det gick att veckla ut muggen då den skulle målas. Den svarta pennan med smal tipp torkar ubersnabbt och utrymme för fel finns inte. Färgpennorna med tjockare tipp går att torka bort om man är snabb.
När muggen är klar och har torkat i fyra timmar härdas den i ugnen och kan sedan diskas i diskmaskinen. 

"Till mitt hjärta på vår dag"


En disksymbol i botten tyckte jag var en toppenidé. Då behöver man inte fundera på vilken temperatur den klarar av i maskinen. Det här skulle jag ha gjort på Kidsens muggar som de fick måla till far och morföräldrarna till julklapp.


Jag målade ett spetsmönster upptill sedan fick barnen göra resten. En sida var fick de. Detta är Lillgubbens verk.


Lillgummans sida är betydligt mer lättolkad.
Det blev en uppskattad present och ett minne för livet som går att använda. Kan det blir bättre!

Ha en härlig söndag. Själv ska jag bestiga tvättbergets topp och segra.

Kommentarer

Populära inlägg