Stressigt liv

Småfåglarnas största hot här hemma är en snabb liten fartflygare. Den sveper mellan träden vid fågelbordet med jämna mellanrum. Jag har inte lyckats fånga den på bild då den är galet snabb.
Innan jul landade den på ett träd alldeles bredvid huset. Men då jag hade händerna nedkletade med lussebulldeg hann jag inte ut med kameran.
I vanliga fall sveper den bara över fågelbordet och seglar sedan vidare över åkrarna. I veckan  landade den som hastigast i den stora granen längre bort på tomten. Då hann jag fånga den på bild innan den gled vidare. Se bild lite längre ner på sidan.

Fru Domherre skannar av området innan hon dyker ner till fågelbordet.

Jag är ganska säker på att det är en sparvhök. Samma lilla snabba rovfågel som hade en dispyt med nötskrikan i höstas.


Jag har filurat färdigt om stickningen och jag kände mig för ofokuserad för att ta mig an ponchon, så det fick bli ett par sockor till. Lillgubben blev glad då han också vill ha nya "skridskostrumpor".

Ta vara på dagen och gläds över vad den har att erbjuda!

Kommentarer

Populära inlägg