Hornuggla

För kvällen när vi hade främmande här hemma dök en hornuggla upp. Otroligt nog flög den ett varv runt huset och dök sedan ner i det höga gräset framför altanen där vi satt. Sedan flög den vidare med sitt byte. NaturTV deluxe.

Igår kväll när jag var ute och fotade bävern var den också ute. Och alldeles nyss nu till morgonen flög den en sväng över lägdorna här. Så kul! Den är ju så pass stor att den är svår att missa även då den far fram ljudlöst.

19/5-2017 Hornugglan har precis fällt sitt byte

19/5-2017 Vi blev en stor råtta mindre. Perfekt då vi inte har någon katt.

Här följer lite fakta som jag lånat från fageln.se

----- <> -----

Hornuggla  Asio otus


Latinskt namn:
Asio otus - Betyder ungefär öronuggla.

Typiska kännetecken:
Medelstor uggla 30-35 cm med ett vingspann på ca 1 meter. Långa örontofsar som kan riktas uppåt. Brunspräcklig med vertikala mörkare sträck. Bröst och buk gulaktiga. När den sitter når vingen nedanför stjärten.

Finnes:
Är vanligast i södra och mellersta Sverige men finns även i norr.

Äter:
I huvudsak smågnagare.

Läte:
I mars kan man höra hannens enstaviga "ho" som upprepas med jämna pauser på ett par sekunder. Juninätter kan ungarnas kvidande läte höras.

Häckar:
Använder gammalt bo efter t.ex. skata eller kråka. Lägger 3-5 ägg beroende på gnagartillgång. Honan ruvar i 25-30 dagar. Ungarna, som lämnar boet innan de kan flyga, tas om hand av båda föräldrarna.
"Skogsuv" är en gammal folklig benämning på hornuggla vilket beror på att hornugglan liksom uvar har långa örontofsar. Även "haruggla" har använts vilket är lite missvisande eftersom den knappast slår så stora byten som harar.
Hornugglan finns i hela landet (mindre vanlig i norr) men varierar i antal beroende på tillgång på föda. De flesta flyttar i oktober-november till Väst- och Mellaneuropa. Goda gnagarår övervintrar vissa i södra Sverige.
I skymning och gryning är hornugglan aktiv då man kan få se den jaga över öppna odlingslandskap där det finns närliggande skogsdungar och myrmarker. När den jagar flyger den bara någon meter över marken och knäpper med näbben för att skrämma upp bytet som den lokaliserar med hörseln. Dagtid sitter hornugglan ofta gömd i ett träd i skogen där den kan göra sig smal och svår att upptäcka om den oroas. 
Källa: Wikipedia, P2-fågeln
----- <> -----

Jag tycker det är mycket intressant att läsa om all fauna vi har här omkring. Det hade varit häftigt att få höra knäppljudet. Om den kunde fälla upp örontofsarna var något jag funderat på. Eftersom jag velade mellan jorduggla och hornuggla just för att jag inte såg några tofsar på denna. Igår kväll såg jag tydliga tofsar på den då den landat på en stolpe.
19/5-2017 På väg att lyfta

Jag hoppas att den dyker upp ikväll också. Det gäller bara att hålla sig uppmärksam när solen börjar gå ner. Igår kväll fick jag till en superbild då den flög förbi mellan träden med en stor råtta i klorna...ja det hade varit en superbild om den inte var ur fokus. Såååå irriterande. Jag hann helt enkelt inte fokusera tillräckligt snabb där den flög mellan trädstammarna. Jag kör manuell fokus jämnt nu och det kräver sin kvinna. Det är ett måste bland all vegetation. Som på bilden ovan, där hade kameran garanterat zoomat in på grässtråna i förgrunden.
När väl latten är slut ska tvättmaskinen startas i vanlig ordning. Sedan ska vi fira ett födelsedagsbarn och efter det ska vi bara njuta av det fina vädret.
Ha en lagom spännande söndag!

Kommentarer

Populära inlägg