Osynlig närkontakt

Vilket härligt väder vi fick igår. Dagen spenderades mycket ute med vårfix som inte blivit gjort i kylan som varit. Hos barnen var det lyckorus då studsmattan äntligen kom upp.

På fredagskvällen var det även lite varmare. Jag passade på att gå ner till ån och jag satt mig denna gång vid en plats som jag vet att bävern håller till på. Det är en svår plats då de ofta upptäcker mig och simmar vidare. Den här kvällen hände de oväntade. Först kom en bäver och den simmade lugnt upp på andra sidan åkanten och satt där och åt på en gren. Efter ett tag går den upp i skogen en sväng och då fick jag möjlighet att spana in den häftiga svansen.

12/5 - 2017 Svansen ser tung ut.

När bäver nr.1 går upp i skogen dyker ytterligare en bäver upp. Nu är det extra svårt att inte bli upptäckt då jag måste hålla koll på två individer samtidigt. Det gäller att inte röra sig vid fel tillfälle.

12/5-2017 Inte en enda barkbit blir lämnad oäten.

Här följer en liten video från kvällen. Precis på slutet hörs gnagljud.


Fåglarna fick extra vårkänslor denna kväll och det sjöngs kors och tvärs från låg vegetation och hög grantopp.

Igår kväll var jag en sväng till en plats vid ån där jag sett en slags vadarfågel. Jag kommer den dock inte tillräckligt nära för en bra bild. Den var även där denna kväll och jag ska försöka hitta ett gömställe närmare där den går och äter vid åkanten. En liten fågel som var väldigt lik sädesärlan fast gul såg jag också där.

Idag bjuds vi på kyligare vindar igen och solen håller sig gömd bakom molnen. Jag får se vad kvällen bjuder på eller så blir det en fotofri dag. Nu hägrar tvättberget!

Ha en lagom spännande söndag!

Kommentarer

Populära inlägg