9-års tårtan

Gomorron!

Senare i veckan blev senare någon annan vecka...ursäkta mig men här kommer lillgummans födelsedagstårta. Dotterns klara beskrivning hur hon ville ha tårtan var att det skulle vara tingeling och vinterlilja. På ena sidan sommar och på andra sidan vinter. En bro över var också tanken men den tyckte jag skulle göra det hela för plottrigt. Vi kom överens om att de kan ju faktiskt flyga över. :D

Marsipan och blommor har jag köpt hos kakburken.se . Där hittar jag oftast allt jag behöver till mina tårtor. Älvorna inhandlades på disneystore.se .


Till tårtbottnar har jag använt mig av detta recept från "Vår kokbok" utgiven av Prisma. Jag tillsatte även några droppar hushållsfärg för en rolig effekt.

Lätt sockerkaka till tårtbotten

Ugn 175´C, gräddningstid ca 40min.

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Potatismjölet gör kakan extra lätt och porös.
Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Låt kakan svalna något innan den stjälps upp.

Jag köpte folieformar och delade upp smeten i två formar, som jag efter gräddning skar i två bottnar vardera.


Som fyllning till bottnarna gjorde jag en hallonmarängsmörkräm från ett recept i hembakat 2/2017 av Liv Sandberg.




Mycket grädde ska det vara.


Isen på tårtan gjorde jag med hjälp av bubbelsocker som du gör såhär:

Du behöver:

1 dl glukossirap ( jag använde flytande glykos, vet inte om det är samma )
2,5 dl socker
1/2 dl vatten
Karamellfärg efter behov


Klä två plåtar i bakplåtspapper. Blanda glykos, socker och vatten. Låt koka till 140grader. Ha i ev. färg och rör om. Häll upp på bakplåtarna och forma med en sked. Det stelnar fort så man får jobba snabbt.

När sockret kallnat är det bara att bryta i önskade bitar.


Denna gång misslyckades jag och sockret stelnade inte riktigt. Troligtvis på grund av att det inte kom upp i rätt temperatur. I detta fall blev det dock bra då isen skulle ligga i vattnet på tårtan och då var perfekt att forma efter tårtan som inte var platt utan rund.

Idag ska jag bestiga tvättberget och så ska vi passande nog på ett födelsedagsfirande till en kille som fyller nio år.

Ha en lagom sockrig annandag påsk!

Kommentarer

Populära inlägg