Sångsvan

Här är dem. De nya invånarna nere i ån. Åh vad glatt överraskad jag blev. Sångsvanar.

Ett sångsvanpar med fjolårsungar.

Jag gick ner till ån för att försöka få en bild på änderna. På väg dit hör jag hur det plaskar i ån av ett större djur. Första tanken var en utter. Sedan ser jag de stora vita vingarna fäkta mellan trädstammarna. En Sångsvan.


När jag krånglat mig genom vegetationen och tagit mig fram till vattnet skrämmer jag upp en svan som flyger en bit bort. De andra fyra simmar åt motsatt håll i lugn takt.

Änderna var också där och blev i vanlig ordning skrämd till väders. Så trist! Jag vill inte störa och skapa allt för stor oro.

Till morgonen har jag sockrat gelehjärtegodisen jag gjorde igårkväll. Receptet är från senaste Hembakat. De har stått och stelnat över natten. Av barnen fick de toppbetyg. Själv tycker jag de smakar som det de är gjorda av. Stark jordgubbssaft. Men nog är de goda.
Till kvällens alla hjärtans dag-middag hade jag tänkt köpa hem mat från kinarestaurangen. Friterad kinamix och några vårrullar. Sååå gott! Till efterrätt blir det en kladdkaka med grädde och rårörda hallon. Gott och enkelt!

Ha en hjärtlig tisdag!

Kommentarer

Populära inlägg