Utter

I helgen träffade jag på uttern igen. Så spännande.
Efter lite över en timme nere vid ån, där jag tittat på rådjur som betar i skogsbrynet, ser jag den på långt håll genom kameralinsen. När den försvinner går jag uppströms för att invänta den där. Väl på plats konstaterade jag att den redan var där, då jag ser ringar på vattnet. Jag sätter mig ett par meter från å-kanten och efter en liten stund dyker den upp. Förvånat ser jag på då den faktiskt simmar mot isen och kliver upp på den. Den ser mig och dyker ner i vattnet igen. Nu tänker jag att den dragit vidare, men jag sitter kvar en stund i alla fall. Den dyker upp igen en bit bort och kliver upp på isen igen. Där ställer den sig och tittar på mig,dyker ner i vattnet och simmar sedan rakt mot mig. (En liten obehagskänsla kryper upp i mig, då den blir så nära genom kameralinsen och har siktet inställt rakt på mig i full fart). Den simmar ända fram till å-kanten där den leker någon slags tittutlek för att riktigt checka av vad jag är för något. Sedan simmar den vidare och dyker ner med jämna mellanrum för att fånga fisk, eller vad den nu äter, som den sedan smaskar ljudligt i sig.


Gårdagen bjöd på någon decimeter snö och idag har kylan slagit till igen vilket håller snön kvar. Så härligt!

Ha en lagom spännande tisdag!

Kommentarer

Populära inlägg