Uppgradering

Jag blev inte nöjd med ugglemössan till lillgumman. Igårkväll rev jag upp den en bit och minskade ner maskorna i nacken för ett bättre avslut. Det blev riktigt bra. Jag flyttade även ihop ögonen och förlängde öronlapparna ett varv. Det gråa garnet räckte inte till denna gång och jag fick istället göra öronlapparna rosa.


Här är mönstret igen:
http://camillaslivsstil.blogspot.se/2013/05/monster-till-ugglemossa.html

Och här är mina ändringar:
Varv 13 - Virka 2 stolpar. Virka 2 stolpar tillsammans, upprepa 3 ggr. Fortsätt virka stolpar varvet ut. När 8 maskor återstår virka 2 stolpar tills. upprepa 3 ggr. 2 stolpar. avsluta med en smygmaska.
Varv 18 - Upprepa varv 13.

När jag gjorde öronlapparna mätte jag ut var den skulle placeras, för att rama in ansiktet på bästa sätt, istället för att följa beskrivningen. Utförandet för lappen är dock efter beskrivningen.

Gör du en mindre mössa upprepas varv 13 tidigare för ett rundare avslut på mössan.

Lycka till!

Kommentarer

Populära inlägg