Fink, fink å ännu en fink

Bofinken som för någon vecka sedan kändes ny och exklusiv är nu en daglig besökare vid fågelbordet. Den dyker upp i ett stort antal och äter gärna från marken. Bilder på den i luften blir nog svårt att få till.
En bergfink och en pilfink har jag även sett i veckan. Det av en slump. De var vid fågelbordet så pass länge att jag hann ta en bild sedan flög de vidare. Endast en individ vardera såg jag. Jag hoppas att den enda individen för med sig fler och att de återkommer så att jag kan få till några bra bilder. Pilfinken känner jag igen att jag sett på bild någon gång, men bergfinken har jag aldrig hört talas om tidigare. Sååå kul med alla dessa arter!! Jag börjar nog smått bli en fågelnörd och det är jag stolt över. Att fara iväg någonstans för att se en massa arter lockar inte än. Det är just att de finns här hemma som känns speciellt.
I övrigt är ormvråken en vanlig syn här hemma nu. I princip dagligen ser jag den. Igår såg jag en individ i ljusare ton. Först trodde jag att det kunde vara någon annan art men lite efterforskningar tror jag även det är en ormvråk, fast i ljusare ton. Jag är van att se de mörkbruna individerna.

Bofink

Bergfink. Denna fink upplevde jag något större än de övriga.

Pilfink.

Nu ska jag inmundiga kaffe så jag vaknar till. Jag är inte van att vara trött på morgonen. 😄😄😄

Ha en lagom seg onsdag!

Kommentarer

Populära inlägg