Korsnäbb

Måndag igen och ny arbetsvecka. Lite trött känner jag mig. Gårdagen blev toppen med både längdskidåkning, tillfälle för fotografering och så blev vi bjudna på middag igen. Vilket lyx!

Två nya fågelarter visade sig. Först den här nedanför, en korsnäbb, som jag först trodde var en grönfink tills jag såg den andra individen som var röd i fjäderdräkten. De var inte vid fågelbordet utan åt av något framför garaget där gruset tinat fram. Den andra fågeln, en varfågel, flög över vägen när jag var på väg ner till ån och lockade då på min uppmärksamhet. Jag lyckades inte ta en bild på den just då, men en stund senare ser jag den längst uppe i en gran och lyckas knäppa kort i två vinklar innan den flyger vidare. Bild på den kommer senare.




Korsnäbben delas upp i två arter. Den mindre korsnäbben och den större. Jag kan inte säga vilken av dem de här är. Jag upplevde dem större än en domherre och näbb och nacke ser ganska grov ut, så skulle jag gissa lägger jag min lott på den större korsnäbben.
Det är verkligen roligt att upptäcka, för mig, nya fågelarter. Jag trodde inte jag skulle få se så mycket mer här hemma och nu blev det två nya på samma dag.

Ha en lagom händelserik måndag!

Kommentarer

Populära inlägg