Sommarlängtan

Igår var det blåst och regn. Den här tiden på året när det är slaskigt och dant är det inte kul. Det är nästan så att jag blir på dåligt humör. När det börjar torka upp och växtligheten kommer igång att växa, då är det härligt. Då älskar jag våren!!!

Här bjuder jag på några snöiga bilder från tidigare. Det ska bli härligt att få övergå från gråskalan som är nu till färger i massor till sommaren.

Blåmes inför landning.

Domherre som söker en plats vid fågelbordet.

Talgoxe som lämnar fågelbordet med ett frö i näbben.

Utmaningen när det är sommar är att upptäcka djuren i den täta vegetationen. Det som är bra med sommaren är att även jag är mer dold och när vinden ligger rätt kan jag få skåda djuret länge innan jag blir upptäckt. Kanske till och med så passerar djuret helt utan vetskapen om min närvaro.

Det jobbiga med försommaren är myggen och knotten. Mitt favoritställe vid ån är näst intill omöjlig att sitta vid bitvis, då det är som värst. En kväll förra sommaren då jag kom riktigt nära bävern var en sådan. Det vara bara att bita ihop och fokusera på bävern genom linsen och försöka att förtränga sticken som ilade lite var stans på kroppen. Jag minns allra bäst myggan som satt sig vid ögonbrynet och den som satt sig på avtryckarfingret. När bävern är i närheten gäller det att sitta blickstilla. Jag får nästan påminna mig själv att andas.

Härliga minnen ändå! Nu längtar jag ännu mer till sommaren.

Ha en lagom slaskig onsdag.

Kommentarer

Populära inlägg